från stället som tar midsommar till en annan nivå




vi snackar alltså dalarna, vi snackar alltså leksand. Jag tror säkert alla ni någon gång sett firandet här uppe på TV, så ni vet ju vad de rör sig om.. 25-30 000 människor i en grop som springer runt med systemetkassar, sjunger snapsvisor, hejjar upp midsommarstången, kör vågen runt hela gropen med 30 000 människor är ganska mäktigt måste jag säga. 120 anmälningar i Dalarna under natten fick jag höra. Jag kan ju gissa att majoritet var just här i denna lilla håla som de övriga 364 dagarna om året är helt död. Här snackar vi alltså ett av landets populäraste resemål på midsommar, stockholmare, skåningar, göteborgare ja till och med så mycket japaner att dom fick använda en tolk. Och ni undrar säkert "vad är det som är så speciellt med att fira midsommar i leksand då?". Jadu, inte ens jag som firat 16/18 midsomrar just här i leksand kan sätta fingret på de, de bara vet du när du är här, att dom två midsomrar jag inte firade här va inte värdelösa, men dom va inte MIDSOMMAR.

 

Det fanns nog inget som saknades igår, nubbe, midsommarstång på gården, kransar, vädret som växlar snabbare än Tim Montgomery springer, en stor jävla bondgård, omringad av röda hus med vita knutar, folk som va inne i dimman redan efter lunch, en jävla massa tält och husvagnar, smågrodorna, ja you name it!

Sitter just nu ute på gården och solen skiner, har redan delat en flaska vin på fiket här i leksand. Fast ska jag vara ärlig så längtar jag lite hem.. trotts att jag totaldissade uppsala för bara två dagar sen, så kan jag inte låta bli att saknaré, jag saknar pulsen! Okej.. Uppsala kanske inte är så speciellt on fire just nu men jämför med denna redan döda håla igen, så blir nästan allt roligare. No offense, det här stället har också sin charm (om man inte hinner tröttna....)

kom igen bjud på en kommentar!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback